Журнал «Деньги» уклав рейтинг продуктових торговельних мереж. За рік, що минув від моменту проведення попереднього дослідження, в Україні взагалі й у Києві зокрема з'явилося кілька нових мереж, і саме «новачки» зайняли в рейтингу найвищі позиції.
У будні в найбільш купівельний час – близько сьомої години вечора – магазинами відібраних мереж пройшлися кореспонденти «Денег». Вони підрахували кількість товарних позицій, подивилися на ціни, поприглядалися до термінів придатності продуктів, оцінили зручність магазинів. За все поставили оцінки, звели дані в таблиці й порахували рейтинги.
Три окремі рейтинги – за цінами («Найщедріші»), за асортиментом («Найрізноманітніші») та за зручністю («Найзручніші») обчислювали окремо, а потім їхні показники з певними ваговими коефіцієнтами ввійшли в загальний рейтинг мереж. Окремо оцінили і маленькі мережі – «супермаркети біля дому».
Підрахункам передував похід по супермаркетах. У всіх магазинах записували ціни на однаковий набір продуктів. У нього входить близько півсотні найменувань. Цей великий набір розбивали на дрібніші – окремо рахували і порівнювали ціни на м'ясний набір, на рибу, молочні продукти, овочі- фрукти, напої, алкоголь, тютюн і побутову хімію.
У деяких магазинах не було всіх із оцінюваних продуктів. У такому випадку ціни на відсутні товари до загальної суми не включали, але й за асортимент у відповідному рейтингу магазин одержував менші бали.
Після того як ціни були підраховані, «Деньги» оцінювали зручність і зрозумілість різних дисконтних програм.
Окремо оцінювали асортимент. Кореспонденти уважно підраховували кількість найменувань за шістнадцятьма позиціями товарів.
Нарешті, давали оцінку зручності. Поняття це багатогранне, тому «Деньги» постаралися якомога чіткіше сформулювати його критерії. У поняття «зручність» включали наявність: банкомата, пункту обміну валют, аптеки, паркінгу, місця для переупаковки речей, скриньок для зберігання великих предметів, наявність візків, кошиків і продавців-консультантів, а також сайт і службу доставки.
У тих супермаркетах, де є пункт обміну валют, оцінювався курс долара в цьому пункті. На жаль, зазвичай він виявлявся не на користь покупця.
Не менше уваги, ніж усьому вже описаному, кореспонденти «Денег» присвятили «охайності» магазинів. Оцінювали терміни придатності на розташованих найближче до покупця швидкопсувних продуктах, прискіпливо оглядали товар – чи є переклеєні етикетки з більш пізніми строками?
Критерієм була також кількість кас, кількість працюючих кас і черги до них. Ці показники теж оцінювали, й за них супермаркети одержували бали. Потім усі бали підсумували з певними ваговими коефіцієнтами й отримали загальний рейтинг. Загальний рейтинг супермаркетів («Деньги», 2008)
| Місце
| Загальний бал
| Ціни
| Асортимент
| Зручність
|
|
| Коефіцієнт
| 0,35
| 0,4
| 0,25
| «Ашан» | 1
| 2.05
| 1
| 3
| 2
| «Метро»
| 2
| 4.1
| 3
| 2
| 9
| «Мегамаркет»
| 3
| 4.3
| 7
| 4
| 1
| Rainford
| 4-5
| 4.7
| 8
| 1
| 6
| «О'Кей»
| 4-5
| 4.7
| 2
| 5
| 8
| «Велика Кишеня»
| 6
| 5.6
| 4
| 8
| 4 | «Білла» | 7 | 6.1 | 5 | 9 | 3 | «Фуршет» | 8 | 6.25 | 6 | 6 | 7 | «Сільпо» | 9 | 7.2 | 9 | 7 | 5 |
* Коефіцієнт відображає вагу показника у загальному рейтингу. Автори рейтингу виходять із позиції, якість торгової мережі на 35% формує ціна представлених товарів, на 40 – асортимент і на 25 – зручність.
|