http://vartainfo.com.ua/gazeta/irpin/article/2009/07/20/koli_gromada_irpins__3927.html Сьогодні дуже багато говорять і пишуть про перспективи виборів до місцевих органів влади та готовність до них українського суспільства. Відповідно до Закону України від 08.12.2004 р № 2222-IV «Про внесення змін до Конституції України» змінено частину першу статті 141 Основного Закону України, та встановлено, що депутати сільської, селищної, міської, районної, обласної ради обираються строком на п'ять років (зазначена норма набирає чинності з дня набуття повноважень Верховною Радою України, обраною у 2006 році, що встановлено пунктом 1 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону). Але при цьому залишається частина друга статті 141 Конституції України без змін, якою встановлено, що сільські, селищні та міські голови обираються територіальними громадами строком на чотири роки. Така відмінність у строках повноважень представницького органу місцевих рад та голів територіальних громад не узгоджується з логікою Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» і може призвести до розбалансування роботи всіх органів місцевого самоврядування. Слід зауважити, що проведення виборів депутатів місцевих рад неодночасно з виборами сільських селищних міських голів призведе до значного збільшення видатків з Державного бюджету України. Питання щодо строків повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів потребує законодавчого узгодження. Оскільки зміни до статті 141 Конституції України набрали чинності в день відкриття першої сесії Верховної Ради України, обраної у березні 2006 року, тобто 25 травня 2006 року. А вибори депутатів місцевих рад п’ятого скликання відбулися 26 березня 2006 року і депутати місцевих рад набули повноважень переважно у квітні 2006 року, тобто до 25 травня 2006 року, то визначений Конституцією України строк їх повноважень становить чотири роки, як і строк повноважень обраних на чергових місцевих виборах сільських, селищних, міських голів. Частиною другою статті 4 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано. Отже, депутати місцевих рад п’ятого скликання, яких обрано на чергових місцевих виборах 26 березня 2006 року почали здійснювати свої повноваження до того, як набрали чинності відповідні положення Закону України «Про внесення змін до Конституції України». Слід зауважити, що зазначеним Законом не передбачалося, що на цих депутатів буде поширюватися дія частини першої статті 141 Конституції України у новій редакції (якою визначено п'ятирічний строк повноважень депутатів місцевих рад). Таким чином, можна дійти до висновку, що депутати місцевих рад та сільські, селищні, міські голови, обрані на чергових місцевих виборах у березні 2006 року, отримали представницькі мандати на чотирирічний строк. У місті Ірпені обрано міського голову на позачергових виборах у 2007 році. Який строк повноважень депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, які обираються на позачергових виборах? Відповідно до статті 2 Закону України «Про порядок обчислення скликань представницьких органів місцевого самоврядування (рад)» встановлено, що обрання нового складу представницького органу місцевого самоврядування (ради) на позачергових виборах не вважається новим скликанням цього представницького органу (чинна редакція станом на 3 червня 2009 року). Отже, порядок обчислення скликань усіх представницьких органів місцевого самоврядування (рад) на території України новим скликанням місцевої ради є склад цієї ради, обраний саме на чергових виборах, що проводяться одночасно для всіх представницьких органів місцевого самоврядування (рад) у визначений Верховною Радою України термін. Згідно з частиною восьмою статті 45 цього Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження місцевої ради, обраної на позачергових, повторних чи перших виборах, закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної місцевої ради, обраної на наступних (чергових або позачергових) виборах. Аналогічний законодавчий підхід застосовано також і щодо строку повноважень сільських, селищних, міських голів (частина перша статті 42 зазначеного Закону). Враховуючи вищезазначене можна вважати, що термін проведення чергових виборів усіх депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів повинен бути узгоджений. Остаточна дата проведення чергових виборів депутатів місцевих рад шостого скликання та сільських, селищних, міських голів у 2010 році відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України буде визначена парламентом шляхом прийняття відповідної постанови Верховної Ради України, ці вибори призначаються по всій території України одночасно без вказання назв населених пунктів. В той же час, відповідно до рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Київської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частин першої, другої статті 141 Конституції України від 4 червня 2009 року (Справа № 1-12/2009) Положення частин першої, другої статті 141 Конституції України, що встановлюють строки, на які обираються депутати до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради чи сільський, селищний, міський голова, слід розуміти так, що при обранні цих осіб на передбачених Конституцією України чергових та позачергових виборах на них поширюються відповідно п'ятирічний та чотирирічний строки повноважень. Отже, Ірпінського міського голову, якого обрано на позачергових виборах у 2007 році, мають обирати у 2011 році (чотирирічний строк повноважень). Також, цим Рішенням визнано, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), положення статті 2 Закону України "Про порядок обчислення скликань представницьких органів місцевого самоврядування (рад)" від 24 червня 2004 року N 1866-IV. На мою думку, це Рішення КС може привести до хаосу в питанні проведення виборів до органів місцевого самоврядування. Можна передбачити, що єдиного дня, коли всюди будуть обирати органи місцевого самоврядування, вже просто не буде. Уявіть собі, що в Україні 17 тисяч місцевих рад!, що буде коїтись? На окрему дату виборів будуть претендувати можливо чі не половина з них! Припускаю, що Верховна Рада тільки і буде працювати на призначення позачергових і чергових виборів місцевої ради. А кошти на ці вибори!? Вважаю, що цю колізію необхідно подолати шляхом внесення змін до Конституції України, в якій чітко прописати уніфіковане проведення всіх виборів до органів місцевого самоврядування та прийняти єдиний Виборчий кодекс, де всі спірні моменти мають бути виписані так, щоб ні в кого не виникало жодних різночитань. Обов’язково змінити виборчу систему. А це все залежить від політичної волі народних депутатів України. І все ж таки сподіваюсь, що весною 2010 року громада Ірпінського регіону буде обирати нову Ірпінську міську раду та нового Ірпінського голову. Переконаний, що наступні місцеві вибори повинні відбуватися за мажоритарною системою, яка дає можливість публічної дискусії, громадських обговорень. У 2010 році має бути проведено повне «перезавантаження» місцевої влади в Ірпені. Костянтин Гарбар, м. Ірпінь
|