13 липня 2011 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень", відповідно до якого було скасовано обов'язковий технічний огляд транспортних засобів.
При прийнятті цього Закону Міністр внутрішніх справ, Анатолій Могильов, бідкався, що Державна автоінспекція втратить близько півмільярда гривень в результаті скасування техогляду автомобілів. Але не довго думаючи влада приступила до пошуку механізмів, які б могли хоча б якось полегшити це її горе.
Один із таких шляхів запропоновано у Проекті Закону про внесення змін до статей 255, 265-2, 321-1, 322 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення окремих положень, який ВР прийняла у першому читанні 20 вересня цього року.
Вищевказаним проектом пропонується надати право працівнику Державної автомобільної інспекції тимчасово затримувати транспортний засіб (за порушення правил стоянки та зупинки) шляхом його блокування або доставки для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку (якщо розміщення затриманого транспортного засобу суттєво перешкоджає дорожньому руху), у тому числі за допомогою спеціального автомобіля - евакуатора.
Проте, надаючи працівникам ДАІ суттєві права, нинішні горе-законодавці вкотре забули передбачити порядок реалізації цих прав та захистити права водіїв.
Отже, моделюємо ситуацію, яка може стати типовою, якщо буде прийнято такий законопроект: Ви приїжджаєте на роботу і паркуєтесь у центрі міста, а працівник ДАІ, помітивши припарковану машину, за Вашої відсутності вирішує евакуювати транспортний засіб за допомогою евакуатора. Але ж, відповідно до п. 8 Порядку тимчасового затримання та зберігання транспортних засобів на спеціальних майданчиках і стоянках, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1102 від 17 грудня 2008 року, про місце зберігання тимчасово затриманого транспортного засобу уповноважена особа Державтоінспекції повідомляє водієві під час складання протоколу про адміністративне правопорушення, а за його відсутності - черговій частині територіального органу внутрішніх справ. Отже, транспортний засіб можна забрати, але повідомляти особу, у якої забрали такий транспортний засіб, зовсім не обов'язково, якщо її не було на місці. Тобто, Ви будете дуже довго шукати свій автомобіль, якщо взагалі знайдете.
Не дуже світлою перспективою виглядає і затримання транспортного засобу шляхом блокування коліс. Відповідно до пунктів 6 та 7 вищевказаного Порядку у разі відсутності водія, транспортний засіб якого заблоковано, уповноважена особа Державтоінспекції залишає під його склоочисниками повідомлення про необхідність прибуття такого водія до територіального підрозділу Державтоінспекції для оформлення протоколу про адміністративне правопорушення. Розблокування транспортного засобу здійснюється уповноваженими особами Державтоінспекції після складення протоколу про адміністративне правопорушення.
Тобто, для того, щоб розблокували Ваш транспортний засіб, спочатку необхідно завітати до територіального підрозділу ДАІ. У такому випадку у Вас є три варіанти:
- для прискорення процедури звільнення Вашого транспортного засобу та скасування штрафу за незаконну парковку Вам необхідно заплатити хабар;
- для прискорення процедури звільнення Вашого транспортного засобу без давання хабара Вам необхідно оплатити відразу штраф і визнати, що Ви скоїли правопорушення, незалежно від того чи справді Ви його скоїли;
- законним шляхом спробувати вимагати скласти протокол про адміністративне правопорушення та розблокувати транспортний засіб (у такому випадку Ви ризикуєте, тим, що у понеділок не працюватиме працівник ДАІ, який блокував Ваш транспортний засіб, у вівторок він знаходитиметься на чергуванні, у середу – не приймальний день у територіального підрозділу ДАІ, у четвер буде дуже велика черга до вищевказаного працівника ДАІ, а в п'ятницю закінчаться бланки протоколів про адміністративне правопорушення...).
Отже "позитиви" для звичайних українців цілком очевидні, й це при тому що тут не згадана величезна кількість малих недоліків і проблем, які можуть спіткати водіїв згідно цього законопроекту. Свідомо чи несвідомо чинна влада в черговий раз створює гігантське поле для порушення прав простих українців, при цьому дозволяючи репресивному апарату жиріти з хабарів.
Безперечно, слід боротися з порушниками правил дорожнього руху, але такий закон не можна ухвалювати, поки в ньому не будуть чітко прописані механізми реалізації його положень таким чином, щоб законослухняним громадянам не приходилося платити хабарі щоб отримати доступ до свого автомобіля, або шукати свою машину кілька днів по різним спецстоянкам.